• 01.12.2022 06:28

Простір bezmezhного спілкування

Блог гімназії "Консул" 86

Історія, якою можна пишатись!

Відadmin

Сер 25, 2022




Період середньовіччя та його досягнення дуже важливі для загального розуміння історичного процесу. В історії України- це період появи власної держави Русі-України, варто зазначити, що в саме в цей період виникла більшість сучасних європейських держав (Англія, Франція, Іспанія, Швеція, Норвегія, Данія, Німеччина…). Що є дуже актуальним в нинішній зовнішньополітичній ситуації та «малоросійській» пропаганді.

Раннє Середньовіччя (VI–IX ст.) — часи розселення слов’янських племен на території сучасної України та виникнення тут ранньодержавних утворень — племінних княжінь (протодержава антів, пізніше склавинів);

Класичне Середньовіччя охоплює кінець IX ст. – середину ХІІІ ст., тобто існування могутньої давньоукраїнської держави, яку історики називають Україна-Русь або Київська Русь;

Пізнє Середньовіччя (друга половина ХІІІ ст. – кінець ХV ст.) — розквіт і занепад Галицько-Волинської держави та входження українських земель до складу сусідніх країн.

Враховуючи особливості підліткової психології  і зосередженість на власному інтелектуальному досвіді та особистому пізнанні історичного матеріалу, виконання проєктних робіт  сприяє усвідомленню загальнолюдських цінностей,  ідей, які  об’єднували цілі народи й країни.

Методичними умовами ефективного проєктного навчання є забезпечення діяльнісного та компетентнісного підходів, що реалізуються в процесі відображення загальновідомих фактів у власному баченні тієї чи іншої архітектурної пам’ятки. Прагнення бути переможцем підвищує рівень пізнавальної активності учнів, можливість працювати в парах або групах забезпечує високий рівень навчальних досягнень; вдосконалює комунікативні навички, допомагає усвідомлювати переваги та недоліки власної роботи в процесі її виконання (збору інформації), формуванню самостійності та відповідальності, адже роботу буде оцінювати не лише вчитель, а й однолітки (однокласники). Всі ці чинники сприяють інтенсифікації розумової діяльності.

Окрім пізнавальної функції, дослідницькі проєкти про архітектурні пам’ятки сприяють формуванню в учнів естетичних та емоційно-ціннісних орієнтирів, заглиблюють в атмосферу епохи, посилюють розуміння та сприяють усвідомленню історичних реалій.

Під час вибору об’єкта (архітектурної пам’ятки) та в процесі захисту проєкту відбувається формування в учнів уміння аргументувати власну позицію, відстоювати її,  при оцінці історичних об’єктів вдосконалюються навички порівняльного аналізу, вміння зіставляти минуле з  сучасним, ідеали епохи з  власними життєвими орієнтирами тощо.

Вивчення пам’яток архітектури має принципове значення для популяризації історичних знань, адже не часто зустрінеш співрозмовника перед яким можна похизуватися знанням певних історичних фактів, і водночас немає людини яка б відмовилась послухати історію про будинок/ церкву/ замок… повз який проходить. Будь-яка розповідь про історичну пам’ятку обов’язково містить інформацію про час і місце створення, тобто вдосконалюються просторова та хронологічна компетентності. В процесі збору інформації, порівнянні різних джерел, узгодженні змісту легенд або розташування їх в порядку важливості/цікавості/правдоподібності/…, якими оповита кожна стародавня будівля формуються інформаційна та логічна компетентності. Також знання про той чи інший архітектурний шедевр, через синтез фактів з різних галузей (предметів), формує аксіологічно-мовленнєву компетентність  та історичну свідомість учня-як майбутнього громадянина, що знає минуле свого народу і пишається його досягненнями. Гордість від усвідомлення своєї приналежності до такого багатостраждального, проте неймовірно талановитого народу – найкраще підґрунтя для виховання патріотизму.

Визначні споруди завжди з’являються як результат економічного піднесення та політичного визнання певного правителя чи цілого регіону, і перетворюються на своєрідні візитівки цілої епохи. І саме вони стають місцями, що ваблять тисячі і мільйони мандрівників, які несуть свої враження від побаченого і почутого, по всьому світу.

https://www.facebook.com/198953784054225/videos/458273442631528/?extid=CL-UNK-UNK-UNK-AN_GK0T-GK1C-GK2C&ref=sharing

Коментар до учнівських робіт (що перемогли у конкурсі)

Вибір пам’яток архітектури не випадковий- всі вони яскраві представники епохи Середньовіччя на теренах України. Розглянемо ми їх за відповідно до заповіту Ярослава Мудрого, що визначив найголовнішим містом- Київ-столицю, після нього йшли Чернігів, Переяслав та Володимир (-Волинський). Історично склалось так, що й культурно-економічний та політичний центр держави  з Наддніпрянщини перемістились на Західну Україну.

Отже, роботи переможців присвячені таким темам- архітектурним пам’яткам:

1. Софія Київська, що стала символом величі Русі-України та центром її культурного життя. До речі,  її унікальність має світове значення і Софійський собор входить до Списку об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. https://www.facebook.com/198953784054225/videos/621193298947893

2. Хра́м Святої великомучениці Параске́ви П’я́тниці на́ Торгу́, що в Чернігові- другому за значенням місті Русі-України, що виникла в період роздробленості / побудована в кінці XII — на початку XIII ст. https://www.facebook.com/198953784054225/videos/639466230535139

3. Замок Паланок – пам’ятка архітектури національного значення. Вік якої сягає тисячі років, точна дата будівництва невідома, але в ХІ ст. (1086 року) згадується в літописах. Одна з небагатьох твердинь, що встояли під час монголо-татарської навали:  60-тисячна армія хана Батия вщент зруйнувала Мукачеве, проте добре укріплений замок захопити не змогла.

4. Верхній замок Луцька або замок Любарта – останнього середньовічного правителя, що намагався зберегти українську державність.  1340 рік є датою початку будівництва замку і останнім роком існування Галицько-Волинського князівства або, як ще говорять, Королівства Руського. Також пам’ятка архітектури та історії національного значення. https://www.facebook.com/198953784054225/videos/352813280026597

5. Бахчисарайський палац – найвеличніша архітектурна пам’ятка колишньої столиці Кримського ханства. Комплекс вражає своїми масштабами, адже займав площу майже 18 га , за свідченням сучасників у XVII столітті в ньому налічувалося близько 4500 приміщень і пишність затьмарювала більшість палаців сход. Тому  весь час свого існування він був  головною резиденцією кримських ханів.

Перелік пам’яток Англії має епохальний відтінок, оскільки охоплює пам’ятки від стародавнього світу до нового часу, проте всі вони зосереджені в столиці. Більшість стосується Лондона, що став спочатку столицею середньовічного королівства, згодом імперії і зберігає цей статус до сьогодні; а Единбурзький замок- пам’ятка середньовічної столиці Шотландії

Стоунхендж/ Ейвбері- мегалітична споруда, що внесена до Списку об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Вік пам’ятки нараховує бл. 5 тис. років, тож не дивно, що кромлех оповитий різноманітними історіями, теоріями та легендами, які намагаються пояснити його появу, призначення та особливості функціонування (неолітичний курган, храм, обсерваторія, залишки льодовика…). Проте й до сьогодні ми не маємо однозначних відповідей на ці питання

Тауер –один з символів Англії зведений її ж завойовниками: перший дерев’яний форт збудований римським імператором Клавдієм 41-54 рр., а перший кам’яний -норманським герцогом, що після перемоги під Гастінгсом став англійським королем Вільгельмом І Завойовником 1066-1087. З 1100 року Біла Вежа відома як в’язниця і місце страти багатої знаті- ворогів короля. https://www.facebook.com/198953784054225/videos/696527098421051

Букінгемський палац- з 1837 офіційна резиденція британських монархів (Єлизавети ІІ), яка зберегла  для історії титул засновника і першого власника (графа Бекінгемського). А останні  70 років цілком відповідає назві «Будинок королеви», яку придумав король Георг ІІІ ще в 1762, бо його дружина проводила в цьому будинку більшу частину свого часу.

Біг Бен –простонародна/туристична назва годинникової вежі Вестмінстерського палацу (від назви найбільшого на 1859 р. дзвону імперії, що утримував це звання до 1881). Своєю популярністю завдячує телерадіомовній корпорації ВВС, яка передала дзвін Біг-Бена в радіо-ефір при зустрічі 1924 року, відтоді бій курантів Біг Бена став візитною карткою Лондона. До речі, з  2012 року змінилася офіційна назва, пам’ятка стала Вежею Єлизавети . https://www.facebook.com/198953784054225/videos/305639431623363

Королівські музеї Грінвіча – одна з 10 найпопулярніших пам’яток Великобританії. Окрім можливості постояти на нульовому меридіані, це чудова нагода відвідати найбільший у світі Національний морський музей (та парусний  кліпер Cutty Sark),  Грінвічську королівську обсерваторію (з планетарієм) та художню галерею Queen’s House. https://www.facebook.com/198953784054225/videos/503727521381758

Единбурзький замок- яскравий представник європейського середньовіччя, де зберігаються регалії шотландських королів- корона, меч і скіпетр, а також прославлений Камінь долі, священна реліквія Шотландії. Як оборонний пункт відомий з 900 р. до н.е. і втратив своє військове призначення лише 1915 р. Тож за кількістю туристів місто поступається лише Лондону.

Бруханська Т.В.

Саакова І.К.

Москотин С.І.

Пов’язаний запис

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *