• 08.12.2025 02:34

Простір bezmezhного спілкування

Блог ліцею №86 "Консул"

Пам’ять як суперсила кожної дитини

Відadmin

Бер 5, 2025

Щоб піднятися на вищий рівень розвитку, дитина має засвоїти знання про навколишній світ, оволодіти нормами поведінки, набути певних навичок і вмінь. Усе це тісно пов’язане з роботою пам’яті. Якби людина не запам’ятовувала те, що сприймала, переживала, зробила, її психічний розвиток був би неможливим.

Пам’ять у дітей шкільного віку є доволі розвиненою. Вони легко засвоюють новий, конкретний і яскравий матеріал. Як і всі психічні процеси, пам’ять дитини тісно пов’язана з її загальним розвитком.

Успіх розвитку пам’яті залежить від того, як педагоги організовують цей процес. Важливу роль у формуванні ефективної пам’яті учнів відіграє насамперед знання вчителем умов продуктивного запам’ятовування, відтворення та вміння керувати цими процесами на уроках і поза ними.

Необхідною умовою правильного відтворення засвоєних знань є їх збереження в пам’яті. Однак далеко не все, що запам’ятовує школяр, зберігається у його пам’яті. Визначальним фактором для тривалого зберігання інформації та її коректного відтворення є якість самого процесу запам’ятовування.


Прийоми запам’ятовування

Важливу роль у розвитку пам’яті школярів відіграє вчитель, який безпосередньо організовує навчальний процес і постійно впливає на учня.

Чому сучасним учням важко запам’ятовувати інформацію?

  • Стреси
  • Великий обсяг інформації
  • Висока швидкість надходження даних
  • Психологічні проблеми
  • Втома

Тому важливо знайти такий спосіб подання інформації, який буде сучасним, цікавим для учня, зручним для навчання будь-де: у класі, вдома, в укритті…

Розглянемо декілька методів, що допоможуть учням швидко, легко й креативно запам’ятовувати матеріал.


1. Wordwall (з англ. стіна слів)

Це інтерактивний навчальний застосунок, що допомагає розвивати пам’ять школярів. Він дозволяє організувати диференційоване та індивідуальне навчання, створюючи різні типи вправ (друковані та інтерактивні) з урахуванням можливостей кожного учня.

Ознайомитися з платформою можна за посиланням:
🔗 Wordwall


2. Використання інтернет-мемів на уроках

Учні можуть брати активну участь у створенні навчального матеріалу, використовуючи інтернет-меми. В основі мему може бути формула, афоризм, важливе правило або складне поняття. Мем — це лаконічна, змістовна фраза, що має гумористичний відтінок, а отже, легко запам’ятовується.

Створити власні меми можна за допомогою цього сервісу:
🔗 Meme Generator


3. Метод локусів

Цей метод ідеально підходить для візуального навчання, оскільки базується на використанні уяви та просторової пам’яті.

🔹 Уявіть знайому кімнату чи вулицю та «закріпіть» за кожним об’єктом певну інформацію.
🔹 Коли потрібно щось згадати, уявіть цей простір, побачте об’єкти та пов’язану з ними інформацію.


4. Вчіть інших!

Навчаючи когось іншого, ви зміцнюєте власну пам’ять. Спробуйте пояснити матеріал однокласнику або навіть уявному слухачеві, і ваш мозок швидко налаштується на опрацювання найважливішої інформації.


5. Використовуйте уяву

Наша фантазія — це потужний інструмент запам’ятовування, яким варто навчитися користуватися.

🔹 Уявляйте нові слова у кольорах, звуках, смаках, емоціях або асоціюйте їх із відомими образами.
🔹 Такі вправи не лише тренують уяву, а й роблять навчання цікавим і продуктивним.


Мнемотехніка

Мнемонічні прийоми допомагають легко й надовго запам’ятовувати правила та складну інформацію. Ось кілька прикладів:

  • Де Ти З’їСи Ці ЛиНи? — приголосні, після яких пишеться м’який знак.
  • МаВПа БРуФ — приголосні, після яких пишеться апостроф.
  • Де Ти Зї’Си Цю ЧаШу ЖиРу? — приголосні, після яких у словах іншомовного походження пишеться «и» (правило дев’ятки).
  • ЦаП ХоЧе ФіСТаШКи — глухі приголосні.

Висновок

Пам’ять можна натренувати так само, як і м’язи! Регулярні вправи та правильні техніки допоможуть кожному школяреві розвинути цю суперсилу та використовувати її на повну.

💡 Запам’ятовуйте ефективно, навчайтеся із задоволенням і відкривайте для себе нові можливості!

Вчитель початкових класів, Волкова Сюзанна Олександрівна

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *